Από : www.tziatzi.gr
Η μοίρα του δημοσιογράφου είναι να ξεχνιέται μόλις απομακρυνθεί από το Μέσο όπου εργάζεται. Η αναγνωρισιμότητα δεν κρατά πολύ. Πολύ όμως κρατά η αγάπη -και ο Πάνος αγαπήθηκε όσο λίγοι. Να τι έγραφε πριν λίγα χρόνια ο Λευτέρης Παπαδόπουλος στη στήλη του «Ματιές» των Νέων για έναν διακεκριμένο δημοσιογράφο του Βήματος, τον Παύλο Παλαιολόγο που κάποτε τα χρονογραφήματά του ήταν ευαγγέλιο για πολλούς:
«Έγραφε δεκάδες χρόνια στην Ακαδημία του Τύπου, τοΒήμα. Δεκάδες χιλιάδες οι αναγνώστες του. .. Περάσανε τα χρόνια, παραιτήθηκε, πήγε σπίτι του. Τον συνάντησα ένα βράδυ σε κάποιο θέατρο.
“Τι γίνεσαι;” του λέω.
“Όλα μαύρα”, μου απάντησε.
“Δηλαδή;”
“Εγώ που έπαιρνα εκατό επιστολές τη μέρα, που το τηλέφωνό μου χτυπούσε από το πρωί ίσαμε τη νύχτα, που με πολιορκούσαν καθημερινώς δεκάδες παρέες, από τότε που άφησα την εφημερίδα και δεν γράφω, έμεινα μόνος -ολομόναχος! Το τηλέφωνό μου είναι ζήτημα αν χτυπάει μία φορά την εβδομάδα!”»
Το τηλέφωνο του Πάνου ακόμα χτυπάει. Άνθρωποι απ’ όλη την Ελλάδα, ναυτικοί και ομογενείς από το εξωτερικό παίρνουν και μιλούν με τη σύντροφό του, τη Ναυσικά, της λένε ό,τι θα έλεγαν στον Πάνο. Και κάθε χρόνο, στην επέτειο του θανάτου του, ένα μικρό συλλαλητήριο γίνεται προς τιμήν του σε μια ουζερί που σύχναζε, στην πλατεία του Χαλανδρίου. Σύντροφοι από τον αντιδικτατορικό αγώνα, φίλοι, μουσικοί, συχωριανοί, συνάδελφοι, ακόμα και οδηγοί ταξί που τον είχαν πελάτη έρχονται για τον «κύριο Πάνο». «Απλοί ακροατές», όπως αυτοσυστήνονται, φέρνουν πιατέλες με βουνά από κεφτέδες, φέρνουν χειροποίητα τυροπιτάκια, με νταμιτζάνες με εκλεκτό κρασί. Η εκδήλωση θυμίζει λαϊκή γιορτή, όχι μνημόσυνο, όχι πανηγύρι ή ξεφάντωμα.
Η ίδια κοσμοσυρροή παρατηρήθηκε στο κτίριο της ΕΣΗΕΑ κατά την παρουσίαση της βιογραφίας του, γραμμένη από τον Βασίλη Καρδάση (Πάνος Γεραμάνης. Σε δρόμους λαϊκούς, εκδ. Άγκυρα), αλλά και νωρίτερα, το 2007, όταν κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με κείμενά του με επιμέλεια του Βασίλη Λουμπρίνη (Η ζωή μου ένα τραγούδι, εκδ. Καστανιώτη).
Ο Πάνος Γεραμάνης ήταν παιδί και πατέρας της Αριστεράς, παιδί και πατέρας του λαϊκού τραγουδιού, του ποδοσφαίρου, της ταβέρνας. Ταυτόχρονα, και χωρίς να το έχει επιδιώξει, έγινε εκφραστής μιας Αριστεράς που δεν είχε ανάγκη από τίτλους ιδιοκτησίας και πιστοποιητικά κομματικής καθαρότητας: αρκούσε η ανιδιοτέλεια και το ήθος της.
Οχτώ χρόνια μετά το θάνατό του, κάθε Μάη, ανένταχτοι και οργανωμένοι, κουκουέδες και «οπορτουνιστές» (σύμφωνα με την ορολογία του Περισσού), ενεργοί και παραιτημένοι, συνυπάρχουν για λίγη ώρα στον ίδιο χώρο, στην άκρη μιας πλατείας στο Χαλάνδρι.
Με το έργο του ο Πάνος αποτύπωσε πτυχές του λαϊκού πολιτισμού που χωρίς αυτόν θα είχαν χαθεί, όμως ο ίδιος ήταν κάτι παραπάνω από απλός διασώστης. Κυρίως αποτυπώθηκε ο ίδιος στο μυαλό όσων των γνώρισαν, τον διάβαζαν ή τον άκουγαν σαν σπάνιο παράδειγμα ευφυϊας, γενναιοδωρίας και ευγένειας.
1 σχόλιο:
Ton "Pano" poy ton elegan kai Peter kai Petro ek toy Panagivths- Potakhs opou tone baFTYSANE poy to thlefono toy xtyphse to 90 gia na toy poune ti elehnos einai kai to thymate akoma, kai ama toy peis "tha paw se monasthria na parhgorhtho elehne" perni sbarna ta monasthria na kerdoskophsei, opou h adelfh toy sapise h arpaxtra h sapila opou pou na e3omologithi h asxeth kai twra o dhthen Panos ourliazi O PANAGIA MOY DESPINA ADERFOYLA MOY EN TIS OYRANIS ton h3eres? p. s. ayta me thn XRYSH AYGH mas tapan ki' alloi twra pou den pernoyn mono koymounia alla opoion laxi......
Δημοσίευση σχολίου