Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου 2014

Αριστερή Συσπείρωση - Που πραγματικά στοχεύουν οι 180.000 διαγραφές των "αιωνίων"



Από Αριστερή Συσπείρωση 

Σε μια περίοδο όπου Τρόικα και Κυβέρνηση βρίσκονται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις για την κορύφωση της επίθεσης στους εργαζόμενους της χώρας, το Υπουργείο Παιδείας δεν έχασε καθόλου χρόνο και ήδη από τα μέσα Αυγούστου εξήγγειλε τις 180.000 διαγραφές των "λιμνάζοντων" φοιτητών όλων των ιδρυμάτων της χώρας. Το γεγονός ότι για μια ακόμα φορά (πέρσι διαθεσιμότητες, τρία χρόνια πριν νόμος διαμαντοπούλου) το Υπουργείο Παιδείας εξαπολύει επίθεση στη τριτοβάθμια εκπαίδευση σε μια περίοδο εξεταστικών περιόδων δεν κρίνεται καθόλου τυχαίο, αλλά αντίθετα αποκαλύπτει τη μεθοδευμένη προσπάθεια του να εκμεταλλεύτει την εντατικοποιημένη καθημερινότητα και την παράλληλη αδράνεια των αγωνιζόμενων μπλοκ ώστε να εφαρμόσει όσο πιο αναίμακτα μπορεί πτυχές της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης. Έτσι και φέτος, μια χρονιά αμέσως μετά τις τρίμηνες κινητοποιήσεις και καταλήψεις των Φοιτητικών Συλλόγων, η κυβέρνηση έρχεται σε μια ευνοϊκά για αυτήν χρονική περίοδο να πάρει μια ιστορική ρεβάνς από το φοιτητικό κίνημα προσπαθώντας να επιβάλλει τελεσίδικα το μέτρο των διαγραφών.

Η διαγραφή των αιώνιων φοιτητών και η εισαγωγή περιοριστικών ανωτάτων ορίων φοίτησης αποτελούσε πάγια έκφραση του αστικού εκσυγχρονισμού για τον εκπαιδευτικό μηχανισμό με εξαιρετική σημασία καθώς επάγει άμεσες κοινωνικές πολιτικές και ιδεολογικές αντανακλάσεις στους εκπαιδευόμενους και διαμορφώνει ένα ευνοϊκό πολιτικό και ιδεολογικό συσχετισμό δύναμης για επόμενες αναδιαρθρωτικές τομές. Αναδιαρθρωτικές τομές οι οποίες αποτελούσαν αιτία πολέμου για το φοιτητικό σώμα μεταπολιτευτικά ακριβώς γιατί συγκλίνουν στη δημιουργία ενός νέου πανεπιστημίου όπου τόσο ο φοιτητής που φοιτεί σε αυτό όσο και ο απόφοιτος θα έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, σύμφωνα πάντα με τα πρότυπα που θέτει ο αστικός συνασπισμός εξουσίας και εξυπηρετούν τα συμφέροντα του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής.

Χαρακτηριστικά τα οποία αναπαράγονται και επιβάλλονται στο σημερινό φοιτητή πριν ακόμα μπει στη σχολή του, καθώς το σύνολο του εκπαιδευτικού μηχανισμού ήδη από το σχολείο έρχεται να επιβάλλει στο σημερινό νεολαίο μια εντατικοποιημένη καθημερινότητα που δε θα χωράει οτιδήποτε άλλο πέρα από το διάβασμα. Μια καθημερινότητα πλήρους εντατικοποίησης που έρχεται να οξυνθεί μέσω των πολλαπλών εξεταστικών φίλτρων ανά χρονιά, των θεμάτων από πανελλαδική τράπεζα και των ευρύτερων προσανατολισμών που έφερε ο νόμος για το Νέο Λύκειο. Έτσι γίνεται ξεκαθαρο ότι το μοντέλο του ιδανικού πρωτοετή που θα έχει εμπεδώσει τα ιδεολογήματα του ατομισμού και του ανταγωνισμού, του καριερισμού, της πλήρους πειθάρχησης στην εντατικοποίηση των σπουδών του θα παρέχουν τους όρους της πλήρους εφαρμογής της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης και της νομιμοποίησης του νέου αυταρχικού πανεπιστημίου.

Αδιαμφισβήτητα για μας, η κύρια όψη του μέτρου της διαγραφής έχει να κάνει με τη δημιουργία μιας τομής στην ίδια την υπόσταση και ταυτότητα του φοιτητή αναφορικά με τις θέσεις που θα έρθει να στελεχώσει στον παραγωγικό ιστό, ως μελλοντικός εργαζόμενος. Θέσεις όπως αυτή του μελλοντικού εργαζομένου-ωφελούμενου στα 5μηνα του ΕΣΠΑ, στα Voucher των ελαστικών ωραρίων της ανασφάλιστης εργασίας που θα πρέπει να είναι ευέλικτος, πειθήνιος, υπάκουος αλλά και αποστειρωμένος από κάθε έννοια συλλογικής διεκδίκησης. Με άλλα λόγια η όξυνση της εντατικοποίησης, η εμπέδωση των ατομικών όρων διαπραγμάτευσης και των εξατομικευμένων ιδεολογικών πρακτικών, η πλήρης εξάρτηση με όρους υποταγής στο καθηγητικό σώμα, η αποστείρωση και απομάκρυνση από τις κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες, το συλλογικό τρόπο έκφρασης και διεκδίκησης αποτελούν χαρακτηριστικά του μελλοντικού εργαζομένου που χρειάζεται το κεφάλαιο για να διασφαλίσει την κερδοφορία και την αναπαραγωγή του.

Ωστόσο οι επιπτώσεις των διαγραφών των "ανενεργών" φοιτητών στο σύνολο του φοιτητικού σώματος και του πανεπιστημίου δε σταματούν σε αυτό και δεν αφορούν μόνο την έγχαραξη στρεβλών χαρακτηριστικών στη φοιτητιώσα νεολαία ή την προετοιμασία της πλήρους εφαρμογής της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης. Μάλιστα βλέποντας το πώς το Υπουργείο, σε αγαστή συνεργασία με τις απερχόμενες και πολύ παραπάνω τις νέες πιο αντιδραστικές Πρυτανείες, χειρίζεται το όλο ζήτημα ενώ στις 31 Αυγούστου δεν έχει υλοποιήσει το μέτρο των διαγραφών (όπως εξήγγειλε), ξεδιπλώνεται ένα πολύ καλά μεθοδευμένο σχέδιο από πλευράς του. Ένα σχέδιο το οποίο ήδη έχει αρχίσει να αναπαράγεται εντός των ιδρυμάτων που λέει "ο καλός" Οργανισμός λειτουργίας των ιδρυμάτων θα δώσει τη λύση.

Έτσι, το γεγονός ότι οι διαγραφές πήραν παράταση στα ιδρύματα δε σημαίνει ότι το Υπουργείο υποχωρεί αλλά ίσα ίσα φαίνεται να προχωράει πιο επιθετικά και να επισπεύδει μέσω της άμεσης συγκρότησης των Οργανισμών την ομαλή παγίωση της λογικής ‘’νόμος και τάξη’’στα ιδρύματα, ως απόρροια της ιδεολογικής συνέναισης της νεολαίας σε αυτήν και όχι με όρους κατασταλτικής επιβολής αυτής. Μια λογική η οποία θα ανοίξει το δρόμο της εφαρμογής της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης πτυχή-πτυχή και μάλιστα όσο το δυνατόν πιο αναίμακτα.

Για να γίνει το τελευταίο πιο ξεκάθαρο, το υπουργείο φαίνεται να παίζει δυο ρόλους αυτή τη στιγμή: από τη μια απειλεί με διαγραφή ενός τεράστιου κομματιού φοιτητών και από την άλλη διακυρήσσει πως οι υπό διαγραφή φοιτητές μπορούν να έχουν μια δεύτερη ευκαιρία στην προσπάθεια για την απόκτηση πτυχίου αφού οι Οργανισμοί λειτουργίας με την εφαρμογή τους θα ορίσουν ευνοϊκότερα κριτήρια διαγραφής και θα δώσουν επιπλέον παρατάσεις. Στην πραγματικότητα όμως οι Οργανισμοί που θα έρθουν να συγκροτηθούν στο άμεσο μέλλον, είναι το μέσο αυτό που επιζητά το υπουργείο με σκοπό να υλοποιήσει βήμα βήμα τις αναδιαρθρωτικές τομές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα θα είναι ένα καθοριστικό στάδιο, που από κοινού με την αυτορχικοποιήση του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας της εκάστοτε σχολής που θα έρθει αμέσως μετά, θα οδηγήσει στην πλήρη εφαρμογή του νόμου Διαμαντοπούλου (διασπάσεις πτυχίων, δίδακτρα, ατομικός φάκελος προσόντων, πιστωτικές μονάδες, διαγραφές) και στη δημιουργία των προϋποθέσεων για νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολών σε όλα τα ιδρύματα της χώρας. Όλα τα παραπάνω συγκλίνουν στη δημιουργία ενός νέου πανεπιστημίου που θα λειτουργεί σύμφωνα πάντα με τα πρότυπα που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρότυπα τα οποία το Υπουργείο συνεχώς επικαλείται μέσω μιας σειράς πορισμάτων διαδοχικών εξωτερικών αξιολογήσεων και προσπαθεί να επιβάλλει όλο και πιο επιθετικά μέσω της σύνδεσης της αξιολόγησης με τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων.

Επομένως το ζήτημα των 180.000 διαγραφών σήμερα δεν μπορεί να αναλύεται ούτε να αντιμετωπίζεται με απόλυτη αυτοτέλεια παραβλέποντας ότι οι υπό διαμόρφωση Οργανισμοί αλλά και τα πορίσματα των εξωτερικών αξιολογήσεων, καθώς και οι μελλούμενες αναδιαρθρωτικές κινήσεις συναρτώνται άμεσα με τις αντανακλάσεις που έχει αυτή η πτυχή της αναδιάρθρωσης στο φοιτητικό σώμα αλλά και εν γένει στα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού μηχανισμού. Το μέτρο των διαγραφών έχει άμεση συνάρτηση με την ψήφιση των Οργανισμών στα Ιδρύματα το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι ο όγκος των αιώνιων φοιτητών που δεν πρόκειται να διαγραφούν με βάση τη βελτιωτική τροπολογία του Λοβέρδου θα χρησιμοποιηθούν με τη μορφή του εκβιασμού ως βασικός μοχλός πίεσης για το προχώρημα της αναδιάρθρωσης παίζοντας ανάλογο ρόλο με αυτό που διαδραμάτισαν οι υπό ομηρεία διοικητικοί κατά τη ψήφιση των προσχεδίων των Οργανισμών. Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για το μέλλον του πανεπιστημίου οι Φοιτητικοί Σύλλογοι πρέπει να παρουσιάσουν αναβαθμισμένα αντανακλαστικά και να στείλουν μήνυμα ότι οι φοιτητές δε θα πέσουν θήμα των εκβιασμών Πρυτάνεων-Υπουργείου ούτε θα μείνουν απλοί παρατηρητές όταν οι Οργανισμοί θα συγκροτούνται και οι συνάδελφοι τους θα διαγράφονται.

Αδιαμφισβήτητα για εμάς η μάχη ενάντια στις διαγραφές, παρά τις δυσκολίες της συγκυρίας, δεν αποτελεί μια μάχη που πρέπει να δοθεί για την τιμή των όπλων. Πόσο μάλλον άμα δουμε τι θα συμβόλιζε μια τέτοια συμβολική αντιμετώπιση από πλευράς του φοιτητικού κινήματος και πολύ παραπάνω τι θα σήμαινε για την εφαρμογή του συνόλου της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Η χάραξη ενός μάχιμου πολιτικού σχεδιασμού πανελλαδικού χαρακτήρα που θα συσπειρώσει το σύνολο των φοιτητών και θα τους βγάλει ξανά στο δρόμο κρίνεται αναγκαία αυτήν την περίοδο.

Σε πρώτο επίπεδο, επιτακτική κρίνεται η ανάγκη για άνοιγμα του ζητήματος στο εσωτερικό των Συλλόγων με καθημερινή παρέμβαση, ανακοινώσεις, μοιράσματα και μαζικές γενικές συνελεύσεις. Παράλληλα απαραίτητη είναι η παρεμπόδιση οποιασδήποτε αποστολής περαιτέρω στοιχείων για τους υπό διαγραφή φοιτητές, με παραστάσεις διαμαρτυρίας στους κοσμήτορες των σχολών και τμημάτων της χώρας, οι κρούσεις στη γραμμάτεια και η απαίτηση από την πρώτη στιγμή από τις Πρυτανείες να πάρουν πολιτικές αποφάσεις αντίθετες στη διαγραφή φοιτητών και τη συγκρότηση Οργανισμών. Οι καταλήψεις των διοικητικών δομών (γραμματείες, κοσμητείες, πρυτανείες) με αποφάσεις των Φοιτητικών Συλλόγων, στο ενδεχόμενο όπου θα επιχειρηθούν να αποσταλλούν στοιχεία είτε να συγκροτηθούν Οργανισμοί αποτελούν το επόμενο στάδιο. Επίσης η επιθετική στάση των Φοιτητικών Συλλόγων απέναντι στους νέους αντιδραστικούς πρυτάνεις και τα αυταρχικότερα διοικητικά όργανα είναι ζωτικής σημασίας αυτήν την περίοδο με σκοπό να απονομιμοποιηθούν στο σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας οι υπερεξουσίες των πρυτάνεων, με παράλληλη μάλιστα στοχοποίηση τους. Τέλος η υποδοχή των φετινών πρωτοετών με μαζική και αναβαθμισμένη παρέμβαση που να στοχεύει στην ανατροπή των στρεβλών χαρακτηριστικών τους τα οποία ήδη έχουν διαμορφωθεί από το σχολείο αποτελεί μια άλλη προτεραιότητα των σχημάτων. Όλα τα παραπάνω θα δημιουργήσουν τους όρους και τις προϋποθέσεις για όξυνση των κινητοποιήσεων και για τη δυναμική επανεφάνιση του φοιτητικού κινήματος και πάλι στο προσκήνιο που με συγκρουσιακά χαρακτηριστικά θα βγει στο δρόμο και θα αγωνιστεί για ένα καλύτερο πανεπιστήμιο και ένα καλύτερο αύριο.

ΚΑΤΩ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΔΕ ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΕΙ

Τομέας Νεολαίας 
Αριστερή Συσπείρωση

Δεν υπάρχουν σχόλια: